Een snelle manier om je ideeën te valideren 

Als startende ondernemer in deze moderne tijd draait alles om efficiënte validatie van je ideeën. Of je nauw alles uit eigen zak financiert of investeerders hebt, je moet zo snel als mogelijk scherp krijgen of je idee werkt en hoe het mogelijk kan worden aangescherpt.

Dit is waar “Building in Public” (BIP) om de hoek komt kijken. BIP is een benadering waarbij je transparantie omarmt tijdens het opbouwen van je startup. Het gaat erom dat je niet alleen je successen deelt, maar ook de uitdagingen, het proces en de lessen die je onderweg leert.

Door transparantie te omarmen en je reis naar succes openlijk te delen, kun je een betrokken community opbouwen en waardevolle feedback ontvangen. Dit leidt uiteindelijk tot efficiëntere validatie. In dit artikel zullen we de manieren waarop BIP hierbij helpt verkennen en ook de potentiële risico’s bespreken.

Wat houdt BIP in?

Building in Public, afgekort BIP, is het opbouwen van een product of bedrijf en het delen van wat zich achter de schermen afspeelt. Dat wil zeggen dat je openlijk bent over je plannen, tegenslagen, successen en de kennis die je opdoet tijdens dit avontuur. Je wil hiermee je doelgroep informeren en je ideeën valideren, daarbij is hun steun en terugkoppeling heel belangrijk. Je kunt BIP toepassen in je blog posts, social media updates en andere platformen.

Waarom jij BIP moet gebruiken?

Building in Public helpt jou met validatie door:

1. Vertrouwen opbouwen.

Door transparant te zijn geef je je doelgroep meer reden om je te vertrouwen. Ze zien dat je toegewijd bent aan je doelen en vooral ook verantwoordelijk bent voor de misstappen die je begaat. Bovendien vertrouw je iemand die zich vrij uit en niet terughoudend is in het delen van zaken, makkelijker. Of niet?!

2. Early adopters vinden.

Het mooie van “Building in Public” is dat je makkelijker  je “early adopters” kan vinden, deze mensen zijn vaak heel naarstig op zoek naar de specifieke oplossing die jouw bedrijf biedt. En zijn daarom ook bereid om meer risico’s te nemen door het product te testen voordat het breed beschikbaar is. Het is extra belangrijk om een diepe band met hen op te bouwen voor jou als startende onderneming.  

3. Feedback ontvangen

In plaats van in een vacuüm te werken en te hopen dat je idee aanslaat, krijg je via BIP  realtime-feedback van early adopters, potentiële klanten en investeerders.

Wanneer je openlijk communiceert over je visie, doelen en voortgang, creëer je een dialoog met je publiek.

Deze transparantie stelt je in staat om waardevolle inzichten en feedback te ontvangen die je kunnen helpen bij het verfijnen en verbeteren van je product of dienst voordat het op de markt is. Door de input van anderen te omarmen, vergroot je de kans op succes en minimaliseer je het risico van het lanceren van iets dat niet aansluit bij de behoeften en wensen van je doelgroep.

“Het mooie van ‘Building in Public’ is dat je  makkelijker je ‘Early adopters’ kan vinden, deze mensen zijn vaak bereid risico’s te nemen en het product te testen voordat het breed beschikbaar is”

Hoe zit het met de risico’s?

Je bent haast niet de enige die twijfelt over transparantie, vooral als je denkt dat je concurrenten het idee van je zullen nemen. En inderdaad, als het idee succesvol begint te worden en iedereen ervan op de hoogte is, kunnen imitators zich gaan manifesteren.

De geruststelling is, dat jezelf beslist waarover je transparant wilt zijn.

Heerlijk toch? Zelf toezicht hebben op de stand van zaken. Als je strategisch nadenkt over wat je deelt, stel je je project veilig en kan je toch nog  profiteren van de voordelen die transparantie met zich meebrengt. Je moet dus een gezonde balans vinden tussen transparantie en het beschermen van gevoelige informatie.

Onthoud ook dat je een concept tot een bepaalde tijd voor jezelf kunt houden, maar het geheim is dat elk bedrijf zijn eigen manier heeft van het richten en het opbouwen van een band met hun gemeenschap. En dat is niet na te bootsen.

In afsluiting kan BIP  jouw startup aanzienlijk vooruit helpen. Het biedt de mogelijkheid om vertrouwen op te bouwen, early adopters aan te trekken en sneller validatie en feedback te ontvangen. Hoewel er uitdagingen en risico’s verbonden zijn aan deze benadering, is het vinden van de juiste balans en het benutten van de unieke aspecten van jouw bedrijf essentieel om deze uitdagingen effectief te overwinnen. Met BIP creëer je een transparante en betrokken gemeenschap die jouw startup ondersteunt en helpt groeien.

Benieuwd naar hoe wij BIP toepassen? En hoe jij BIP kan toepassen in jouw bedrijf,m.b.v. kunstmatige intelligentie? Abonneer je op onze maandelijkse nieuwsbrief.