Het idee van regelmatig heel veel content publiceren lijkt op een simpele en effectieve manier om een groter publiek te bereiken, maar te vaak resulteert dit in een haastige benadering met als resultaat content (inhoud) van mindere kwaliteit. Dit brengt ons bij een cruciale overweging: hoe kunnen we de perfecte balans vinden tussen kwantiteit en kwaliteit? In dit artikel nemen we een kijkje achter de schermen van onze eigen inspanningen om onze content productie te verhogen en onthullen we de uitdagingen die we zijn tegengekomen.
We proberen vaak te posten, maar de inhoud ervan is niet altijd sterk. Het plaatsen van dagelijkse content is een geweldige manier om onze blog of sociale media-account te laten groeien, maar niet als de inhoud niet sterk is. Iets plaatsen dat verbinding maakt met ons publiek en hen inspireert, is veel waardevoller dan het plaatsen van vergeetbare inhoud. Daarom kunnen bepaalde processen niet worden overgeslagen, zoals onderzoek naar onderwerpen en doelgroepen, enzovoort
Maar nu staan we voor de vraag: hoe gaan we dit oplossen? Hoe vinden we de perfecte balans? Waar zit de sweet spot eigenlijk?
We gaan ervan uit dat als je niet minstens drie keer per week content levert, het bedrijf achter loopt. Door consistent actief te zijn, zal het uiteindelijk gemakkelijker worden om inhoud te plaatsen omdat er dan al een ritme is. Maar dit is dus het quantity gedeelte.
In november zijn we de uitdaging aangegaan om onze productie te verhogen. Dit hebben we gemeten aan de hand van concrete indicatoren zoals het aantal geplaatste posts op onze LinkedIn-pagina en de contentkalenders per maand. We tellen de contentkalenders die we voor klanten maken op bij die we voor ons eigen bedrijf maken.
Uit onze KPI’s blijkt dat we erin geslaagd zijn om 10 van de beoogde 12 maandelijkse berichten te publiceren en dat we 3 van de geplande 5 contentkalenders hebben opgeleverd. Maar toch ging het proces niet soepel. Wat blijkt, is dat we niet zo snel productie hebben geleverd als gedacht. Doordat wij alleen de focus legden op het snel creëren van meer content, was de basis content niet zo goed.
Wij gebruiken namelijk een artikel als startpunt voor meerdere content; in het 3H-model artikel leg ik hier meer over uit. Ook schrijven we voor alle klanten die zich in de awareness fase bevinden, de artikelen in de BIP-vorm. Dit is handig voor starters omdat je dan meer schrijft vanuit een persoonlijk standpunt en op die manier early adopters kunt vinden. Als je dit toepast, is een sterk geschreven artikel van groot belang. Bij ons ging het dus 2 keer mis doordat we uiteindelijk niet vanuit het artikel werkten, omdat die niet aan alle eisen voldeed. We moesten de post dan apart maken, en dat kostte natuurlijk meer tijd. Vergeet ook niet dat we dan een feedbackproces moeten doorlopen. We bleven dan steeds in een loop, zonder einde.
Het streven is nu om een balans te vinden tussen snelheid en kwaliteit. The sweet spot. We hebben dus als doel voor december om te werken aan de kwaliteit van het product. Onze aanpak voor nu is dat we elke maandag een weekplanning via e-mail ontvangen, met realistische deadlines en taken, om zo de juiste balans te vinden tussen efficiëntie en excellentie.
Het is een voortdurende uitdaging, maar we zijn vastbesloten om de sweet spot te vinden.
Samen experimenteren we, leren we en groeien we, vastberaden om niet alleen kwantiteit, maar ook kwaliteit te leveren. Hierbij nodigen we je uit om de reis met ons voort te zetten en samen te ontdekken wat de toekomst van onze content zal brengen.